Rotterdam wil gebruik van lachgas achter stuur aanpakken

9 December 2020, 15:37 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
ANP / Alex van Lieshout

De gemeente Rotterdam, TeamAlert en de politie starten de online-campagne ‘Ik rij ballonvrij in Rotterdam’ om het lachgasgebruik in het verkeer onder jongeren aan te pakken. Lachgasgebruik in het verkeer is in relatief korte tijd een groot probleem geworden in Nederland. Ook in Rotterdam zorgt het lachgasgebruik in het verkeer voor veel overlast. En het aantal verkeersincidenten waarbij lachgas in het spel blijft maar stijgen.

Lachgasgebruik onder jongeren is de laatste jaren enorm toegenomen. Het wordt gebruikt tijdens het uitgaan en vaak in de auto. ''De auto is dé plek voor jongeren om het middel te gebruiken, De stap om dan onder invloed van lachgas te gaan autorijden is klein en door het effect van lachgas zien de jongeren de gevaren van het rijden onder invloed niet meer'', zegt Gea-Marit Dekker, onderzoeker jongeren en gedrag van TeamAlert.

Voor TeamAlert is het duidelijk: lachgasgebruik in het verkeer is levensgevaarlijk. Het gebruik van lachgas achter het stuur is ook in Rotterdam een groot probleem. Regelmatig worden jongeren aangehouden die rondrijden met lachgastanks in de auto.

''Die toename in het aantal ongevallen waarbij lachgasballonnen en (zelfs) -flessen worden aangetroffen zien wij ook. Op het moment dat we bij ongeval ter plaatse komen, is het lastig te achterhalen of lachgas daadwerkelijk het probleem was. Dat maakt het probleem zorgelijk. Ook volgend jaar blijft de aanpak van overlast van lachgas onze aandacht houden'', zegt Rianne Miga van de Verkeerspolitie Rotterdam.

Om dit probleem aan te pakken, sluit zowel de Verkeerspolitie als de gemeente Rotterdam aan bij de 'Rij Ballonvrij'-campagne van TeamAlert. Deze campagne, met als slogan 'word geen clown in het verkeer', wil jongeren laten inzien dat het lachgasgebruik in de auto niet normaal is. De campagne is vooral online gericht om daar de sociale norm uit te dragen en de jongeren te bereiken. De campagne is in samenwerking met jongeren tot stand gekomen, om de doelgroep nog beter te bereiken.